Országtorta 2016 - tippek, segítségek

Kóstoltátok már az idei Ország tortáját? Megmondom őszintén, eddig kevésszer ízlett, el pedig még egyik évben sem készítettem Magyarország tortáját. Viszont idén nagyon örültem, hogy megtettem, mert csomó új technikát megismertem, és ráadásul egy nagyon finom torta jött ki a végére, úgyhogy tényleg nagyon megéri otthon elkészíteni. Viszont úgy gondolom, hiába van meg a recept, sokan talán nem tudják, hogyan is kezdjenek hozzá. Szóval ebben a bejegyzésben most - mivel a recept elérhető mindenki számára- recept helyett inkább tippeket, segítségeket találtok ahhoz, hogy Ti is sikeresen elkészítsétek ezt a tortát. :)
Először is a receptet letölthetitek innen:
http://www.cukraszat.net/magyarorszag-tortaja-2016
Ha ez megvan, már kezdhetjük is! Szerintem sorban menjetek a pontokon, én is úgy csináltam, és tényleg logikusan van leírva, így egy-egy lépés után rendet rakhatunk, és kezdhetjük a következőt.
Az első ponttal nincs gond, az egyszerű. :) A második pontnál maximum a szirupfőzéssel lehet gond, ha nincs hőmérőtök. Mértem az időt, nagyjából 5 perc alatt érte el ezt a hőmérsékletet, tulajdonképp egy sűrű szirupot kell kapnotok. Tehát egy kisebb edényben 5 perc forralás után jónak kell lennie. Ja igen, a cutter az egy egyszerű késes robotgép, talán turmixgépben is megoldható ha van beöntő nyílása.
A 3. pontnál problémás talán a hántolt ostya lehet. Kicsi kutakodásba tellett mire rájöttem miez, tulajdonképpen amit én találtam aszerint ez egy sima ostya megpirítva. Francia neve a Pailleté Feuilletine, kicsit lejjebb leírom a receptjét, amit egy angol oldalon találtam. Én egyébként a Lidl-ben vettem még régebben ostyát, ami sütésre való, ezt összetördeltem és megpirítottam, tökéletes roppanósságot adott. Na de ha sehol sem találtok ostyát, otthon is könnyen elkészíthető:
Hántolt ostya recept:
35 g puha vaj
35 g porcukor
35 g tojásfehérje
35 g liszt
Krémesítjük a vajat a cukorral, ha ez megvan hozzáadjuk a fehérjét, és keverjük amíg homogén nem lesz, ezután belekeverjük a lisztet is óvatosan.
Egy késsel elsimítjuk a masszát jó vékonyra, majd 160 fokon 8-10 perc alatt aranybarnára sütjük. Hagyjuk egy percig hűlni, majd apróra törjük, és már kész is.
A többi itt szerintem nem vészes, maximum annyi tippet tudok adni, hogy vizes kézzel nyomjuk a formába a masszát, és mindenképpen szilikonos sütőpapírt tegyünk alá. Kb 1 órát fagyasszuk, ezután kivehetjük a formából úgy, hogy egy kést végighúzunk a forma oldalához szorítva. Ha nincs fém tortakarikátok, akkor kapcsos formát használjatok. Egyébként egy 22 cm-esre és egy 24 cm-es formára lesz szükségetek, ezt a kettőt mindenképp szerezzétek be, úgy nem kell a receptet változtatni. Mondjuk fura, mert nekem jóval magasabb lett mint a képeken, pedig mindent úgy csináltam ahogy írták, dehát mindegy, nagyobb lett a torta, én jól jártam. :D Egyébként fagyasztás után a roppanós réteget átrakhatjuk hűtőbe, de mindenképp fagyasszuk még egy 20 percet azelőtt, mielőtt levennénk a szilikonpapírról és a tortába tennénk, nem lesz annyira törős.
A zselatinmassza (4. pont) szintén nem nehéz, én sima Horvát Rozi zselatint használtam, mondjuk itt is sokat ír szerintem a recept, én 36 g zselatinból és 180 g vízből csináltam mert nem volt több itthon, mindenhol betartottam mennyit tegyek a zselatinmasszából, és még maradt is. Annyi, hogy mikor főzitek a zselatint, a végén szedjétek le egy kis szűrővel a habot a tetejéről. Várjátok meg míg megszilárdul, így könnyedén ki tudjátok majd mérni, és a melegtől meg úgyis megolvad majd a masszákban.
A málnazselé szintén nem vészes, pürét én úgy csináltam hogy 400 g fagyasztott málnát kiolvasztottam mikróban, botmixerrel leturmixoltam, áttörtem egy szitán addig, ameddig 200 g-ot nem kaptam, utána ezt főztem meg a leírás szerint. Itt is a 22 cm-es karikára lesz szükség, itt is használjatok szilikonos sütőpapírt, és 2 óra alatt jó keményre fagyasszátok le. Ezt viszont hagyjátok a fagyasztóban ameddig szükség nem lesz rá, mert folyhat.
A tökmagos felvertnél egyedül az invertcukor okozhat problémát. Ezt is készíthetjük házilag, magyar recepteket találtok a neten. Viszont ami még egyszerűbb angol jellegű boltokban vagy akár bio boltokban kapható golden szirup, ez részben invertált cukor, én ezt használtam és tökéletes lett. A tojást a recept nem írja mennyire verjük fel, én fehéredésig kevertem, és nagyon szép piskótát kaptam a végére. Mivel a boltok nem voltak nyitva és nem volt joghurtom, én tejfölt használtam, de teljesen jó lett. Egyébként 24 cm-es formában kell sütni, viszont majd körbe kell vágni a 22 cm-es karikával, gondolom hogy szép zöld legyen az oldala, ne barna.
A fehércsokis mousse meglepően egyszerű volt, itt csak arra figyeljetek, hogy a tejszínek jó hidegek legyenek, de ha mindent a leírás szerint csináltok menni fog. :) Ha nincs hőmérőtök, nem tudjátok a 18 fokot mérni, akkor hagyjátok szobahőmérsékletűre hűlni, nem kéne hogy baj legyen, lényeg hogy forrón ne tegyétek hozzá a habot.
Az összerakás nem vészes, ha valamiért nem férnek a kifagyasztott rétegek vissza a formába (én például másikba töltöttem vissza, szóval ez megtörtént, pedig ugyanakkora volt), nyugodtan vágjátok a rétegeket körbe.
Utolsó lépés a tökmagos máz a tetején. Itt a glükóz szirup problémát okozhat, ezt nem kapunk boltokban általában. Nekem volt szerencsére, de úgy tudom jó helyettesítő a kukorica szirup, vagy amit egyszerűbben be tudunk szerezni, a golden szirup. Egyébként szintén nem vészesen nehéz, hőmérő híján, ha kissé forrónak érezzük az ujjunkkal belenyúlva, csípősnek, akkor tehetjük hozzá az olajat, ez le fogja hűteni. Biztonság kedvéért várjatok, hogy langyosra hűljön, úgy öntsétek a tortára (mikor még a formában van, és már kifagyott!!). Mondjuk nekem jóval sötétebb lett, nem tudom, biztosan más volt az olajom, de én így lehet akkor kevesebbet tettem volna bele, hogy szebb színe legyen, bár nem tudom az mennyire változtatná meg az állagot, szóval lehet muszáj lesz inkább elfogadni, hogy sötétebb. :D
Ami még fontos, hogy egy éjszakát érdemes az egészet a formában, a hűtőben hagyni hogy szépen ki tudjuk vágni, a zselatinos tető ne folyjon el, mert én türelmetlen voltam, rögtön kivettem, és bár nem folyt le, azért bizonytalan volt. Szóval mindenképp várjatok egy napot a tálalás előtt. :)
Nagyon remélem, hogy kipróbáljátok otthon is, mert tényleg egy nagyon izgalmas, és finom tortát sikerült idén a cukrászmestereknek összehozniuk! Hajrááá :)
 

eszti

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Instagram